VL-appen
För att ta del av alla fördelar med VL-appen så måste du först ladda ner den. För att kunna köpa en biljett behöver du också registrera ett betalsätt.
Välj betalsätt
När du har appen i din mobil behöver du välja betalmetod. Du kan betala med Swish, betalkort eller faktura.
Om du vill betala med Swish väljer du Swish när du ska betala, öppnar Swish i din mobil och godkänner betalningen.
För kortbetalningar i appen kan du använda betalkort från Mastercard eller Visa. Även utländska Mastercard och Visa-kort fungerar. Om du har valt betal- och kreditkort för varje köp, måste du ange kortets CVC-kod vid varje köp.
Om du vill betala med faktura väljer du Klarna månadsbetalning. Du behöver vara svensk medborgare för att kunna betala med faktura.
Resa med mobilbiljett
När du har registrerat ett betalsätt kan du köpa en biljett. Biljetten går att använda inom 30 dagar från inköpsdatumet, och aktiveras när du blippar biljetten vid läsaren i bussen. Hur länge biljetten är giltig beror på vilken typ av biljett det är:
- En kommunbiljett gäller i 1 timme.
- En länsbiljett gäller i 3 timmar.
Blippa mobilbiljett
För att biljetten ska gå att blippa är det viktigt att du har en hel skärm. Om din skärm är trasig rekommenderar vi att du köper din enkelbiljett på annat sätt.
Det finns också andra saker som kan påverka möjligheten att blippa:
- din telefons skärmstorlek och upplösning
- begränsningar hos operatören kring att använda mobildata under samtal
- om du har en äldre modell som inte stödjer funktionen.
Så här håller du mobilen när du blippar i bussen:

Övergångstider
Med VL:s biljetter kan du göra fria byten inom VL:s trafik, och också påbörja din returresa inom övergångstiden.
Hur lång övergångstid du har beror på vad du har för biljett och inom vilken zon den gäller:
- Enkelbiljett kommun: 1 timme
- Enkelbiljett län: 3 timmar
- 10-resorsbiljett kommun: 1 timme
- 10-resorsbiljett län: 3 timmar
Tidtabeller i VL-appen
Appen laddar du ner från Appstore eller Google play, sök på VL. I appen så finns det tre flikar och den sista är tidtabeller. Tryck på "Hämta tidtabell" och välj vart du ska åka och sedan vilken linje. Tidtabellen sparas under "Mina tidtabeller".
Alla funktioner i appen
Sök/köp resa
Här hjälper appen dig att hitta bästa resan mellan A och B samt informerar om eventuella avvikelser och anmärkningar.
Det är här du köper din resa, oavsett om du vill resa inom en kommun eller i hela länet. Om det är en stjärna vid den tid du vill åka betyder det att det finns ytterligare information kring din resa.
Klicka på den tid du vill resa så kommer informationen upp. Du kan även betala din resa med ditt valda betalsätt.
Hållplatstider
Här kan du söka tiderna på en specifik hållplats eller söka efter den närmaste hållplatsen samt få information om eventuella avvikelser och anmärkningar.
Här har du också "Buss på karta". Du ser direkt på kartan var bussen är i förhållande till hållplatsen.
Tidtabeller
Fungerar precis som en vanlig tidtabell. Du trycker på pluset för att välja tidtabell. Detta behöver du bara göra en gång.
De grå fälten i tidtabellen indikerar att bussen har passerat. Appen påminner dig när giltighetstiden går ut och tidtabellerna uppdateras automatiskt.
Köp biljett
Här hittar du mobilbiljetter till all stadstrafik.
Välj stadstrafik och ålderskategori och sedan köp. Om du har valt betal- och kreditkort för varje köp måste du ange kortets CVC-kod.
Du kan även betala din resa med Swish eller faktura.
Sök resa
Du kommer tillbaka till reseplaneraren och startsidan.
Meddelanden
Ibland skickar vi ut meddelanden, till exempel när det är dags för nya tidtabeller. Alla dessa meddelanden samlas här.
Res i annat län
Här hittar du alla trafikbolag som använder samma plattform. Du behöver bara ange betalmetod en gång, men du kan åka hos alla trafikbolag.
Biljetter
Här samlas alla dina köpta biljetter. Om du vill ha kvitto på din biljett klickar du först på biljetten, och sedan på "I" uppe i högra hörnet. Ange din mejladress och klicka på "Skicka kvitto", så får du kvittot skickat via mejl.
Du hittar också alla biljetter i biljettbubblan som alltid ligger överst oavsett var du befinner i appen. Den går inte att stänga av, bara flytta runt.
Betalsätt
Det är här du registrerar ditt betalsätt. Du kan välja att koppla ditt betal- och kreditkort eller faktura via Klarna.
Om du kopplar ett kort som betalsätt får du ange den 3-siffriga koden på baksidan av kortet varje gång du köper en biljett.
Du kan även betala din resa med Swish och mobilt bank-ID.
Språk
Här kan du välja språk, engelska eller svenska. Om detta val inte finns i din meny så väljer appen själv efter det språk som du har inställt i din telefon.
Tipsa en vän!
Här kan du skriva mobilnumret till någon som behöver appen. Ett sms skickas med en länk till en nedladdningsida för appen.
Om appen
Här hittar du all teknisk information kring appen.
Behöver du hjälp?
Om du vill ha hjälp att komma igång med din VL-app är du välkommen att kontakta oss på 0771-22 40 00.
Vi ses ombord!