Köpa biljett

Innan du går ombord behöver du ha en giltig biljett. Du kan köpa din biljett och ladda ditt resekort på flera olika sätt, till exempel via våra digitala kanaler eller hos något av våra ombud.

Betalningar ombord gör att bussen står stilla längre och andra får vänta. En kortare restid är viktigt både för dem som reser ofta och för att fler ska välja kollektivtrafiken och att resa hållbart. Därför behöver du ha en giltig biljett innan du går ombord.

Förändringar från och med den 30 januari 2022

Den 30 januari 2022 gör vi en del förändringar kring våra biljetter, priser och zoner. 

Du kan läsa mer om vad förändringarna innebär på sidan Nya biljetter, priser och zoner.

Här köper du din biljett:

  • i VL-appen: här kan du köpa enkelbiljetter.
  • via Mina sidor på vl.se: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort.
  • hos vårt kundcenter på Resecentrum och våra ombud: här kan du köpa enkelbiljetter och ladda ditt resekort. Om du inte har ett resekort kan du köpa ett hos något av våra fullvärdiga ombud. På sidan Våra ombud hittar du ditt närmaste ombud.

Resekortet

Om du vill åka med ett resekort behöver du köpa ett grönt kort, som du laddar din biljett på. Kortet kostar 30 kronor och går att köpa antingen på Kundcenter på Resecentrum i Västerås, eller hos något av våra ombud. På sidan Våra ombud kan du läsa mer om var du hittar ditt närmaste ombud.

VL-appen

Perfekt för dig som vill ha allt på ett ställe.

Mina sidor

Här kan du ladda ditt resekort smidigt och enkelt.

Våra ombud

Här hittar du alla våra ombud där du kan köpa biljett eller ladda ditt kort.

Prisguiden

Vad kostar biljetten? Här hittar du svaret.

Autogiro

Du som reser med pendlarkort eller länskort kan välja att betala med autogiro. Det blir både enklare och billigare. Du kan betala med autogiro om du köper ett pendlarkort eller länskort för ålderskategori vuxen, inte senior eller ungdom.

Du väljer när kortet ska börja gälla

När du betalar via autogiro gäller ditt kort tills vidare, från och med den 1:a i den månad du väljer som startmånad. Ditt medgivande behöver vi ha senast den 15:e i månaden innan autogirot ska börja gälla. Ditt autogiro fortsätter därefter automatiskt tills du själv säger upp avtalet med VL.

Två månader på köpet för varje 12-månadersperiod

För varje 12-månadersperiod betalar du fullt månadspris för månaderna 1–10, och får sedan de två sista månaderna utan kostnad. I samband med varje ny tolvmånadersperiod justeras priset automatiskt efter gällande priser. Det priset är du sedan garanterad för nästkommande tolv månader.

Tappa-bort-garanti för dig med autogiro

Om du tappar bort ditt kort erbjuder vi tappa-bort-garanti. Spärra ditt kort genom att ringa kundservice så får du ett nytt skickat hem till dig. VL ersätter inga kostnader för resor du gör från att du tappat ditt Resekort tills att du får ditt nya.

Så här beställer du autogiro

Ladda ner, fyll i, skriv ut och posta autogiroansökan som finns under "Dokument" på den här sidan. Portot är betalt, du behöver inget frimärke. Skicka in blanketten till oss:

Region Västmanland
Kollektivtrafikförvaltningen
Svarspost 2062 11 00
728 00 Västerås

Kontrollera att ditt kontonummer stämmer och kom ihåg att skriva under. Vi behöver ha din beställning senast den 15:e i månaden innan du vill börja resa med kortet. Ansökningsblanketten finns också att hämta hos vårt kundcenter i Västerås. 

Om du vill avsluta ditt autogiro 

Om du vill avsluta ditt autogiro behöver vi ha en skriftlig uppsägning via post eller mejl. Den måste finnas hos oss senast den 15:e månaden före uppsägningen. Om du till exempel vill säga upp ditt kort från och med 1 januari måste vi ha din uppsägning senast den 15 december.

Du kan göra på två sätt:

  1. Mejla den ifyllda och scannade uppsägningsblanketten till kundcenter.vl@regionvastmanland.se. Skriv ”Uppsägning Autogiro” i ämnesraden.
  2. Du kan också skicka in uppsägningsblanketten till:
    Region Västmanland
    Kollektivtrafikförvaltningen
    Svarspost 2062 11 00
    728 00 Västerås

Portot är betalt, så du behöver inget frimärke.

Om du avslutar autogirot innan den tionde betalningen inom den pågående 12-månadersperioden går du miste om de två sista kostnadsfria månaderna.

Kontakta oss

Om du har frågor eller vill ha hjälp med någonting är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice. Du når oss via telefon, 0771-22 40 00, eller via mejl, kundcenter.vl@regionvastmanland.se.