Hur tillgänglig är VL-appen?
Appen har några brister, men uppfyller till stor del lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.
Rapportera brister till oss
Vi vill att alla ska kunna använda VL-appen och jobbar ständigt med att utveckla appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem eller brister i appen som vi inte beskriver här får du gärna kontakta oss. Du kan fylla i vårt digitala kontaktformulär, ringa vår kundservice (021-473 00 00), mejla oss (kundservice.vl@regionvastmanland.se) eller skicka post:
VL/Kollektivtrafikförvaltningen
Ingenjör Bååths gata 11, vån. D
722 12 Västerås
Kontakta tillsynsmyndigheten
Om du har anmält en brist och tycker att vi inte har åtgärdat den kan du kontakta Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). De ansvarar för tillsynen av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Du kan också kontakta DIGG om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, eller om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister.
Anmäl bristande tillgänglighet hos DIGG
Kända tillgänglighetsbrister
VL-appen uppfyller till stor del lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, men har några brister.
Problem vid användning utan synförmåga, med nedsatt syn eller med nedsatt färgseende
- Vissa ikoner saknar lämplig bildtext. Det försvårar förståelsen för innehållet för användare med nedsatt/utan synförmåga.
- Vid sökning på en hållplats och val av en specifik busslinje visas linjens stationer och avgångstider. Dessa informationselement visas inte i sin helhet när man använder större textstorlek.
- Vid skapande av konto, inloggning och återställning av lösenord finns inmatningsfält för mejladress, som saknar stöd för automatisk ifyllnad. Det innebär att användaren varken får upp förslag vid inmatning eller erbjuds hjälp med att fylla i sin mejladress.
- Färgerna på ikonerna för bussarnas linjenummer följer VL:s grafiska profil, och vissa av dem har inte tillräcklig kontrast mot bakgrunden.
- Inmatningsfältens text har god kontrast mot den vita bakgrunden, vilket ökar läsbarheten. När användaren interagerar med fältet visas dock etiketten mot en grå bakgrund, vilket ger otillräcklig kontrast.
- Menyn har horisontell scrollning vid större textstorlekar.
Innehåll som inte omfattas av lagen
En del tredjepartsinnehåll i VL-appen är undantaget från lagkraven, enligt 9 § i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det gäller inbäddade kartor, externa länkar och betalningsmetoder.
Oskäligt betungande anpassning
Vi åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12 § i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för följande innehåll:
- Full tillgänglighetsanpassning av visuella element vid mycket stor förstoring av text. VL-appen har stöd för textförstoring enligt användarens inställningar, och den optimala teckenstorleken är nivå 3 på de flesta iOS- och Android-telefoner. Dock kvarstår vissa brister i skalbarheten av visuella element (till exempel de olika valen i menyn), särskilt vid högre nivåer av textförstoring och mindre skä Dessa brister beror till stor del på skärmstorlekens begränsningar, och en fullständig anpassning bedöms därför som oskäligt betungande.
- Tillgänglighetsanpassning av vissa tredjepartsfunktioner, som till exempel externa betalningslösningar och kartor. Dessa funktioner levereras av externa leverantörer utanför vår kontroll och omfattas inte av vår tekniska plattform. Att ersätta eller anpassa dessa funktioner skulle innebära oproportionerliga kostnader och omfattande systemändringar.
Hur vi har testat appen
VL-appen har granskats utifrån de internationella riktlinjerna för tillgänglighet (WCAG) 2.1. WCAG Networks har genomfört en oberoende granskning av VL-appen och samtliga brister har åtgärdats av appens leverantör. Leverantören har också gjort en självskattning (intern testning) av appen, genom att
- testa appen med flera olika hjälpmedel (till exempel röststyrning)
- testa appen med olika verktyg för att mäta tillgänglighet
- bedöma den övergripande användarupplevelsen utifrån både visuella och kognitiva aspekter av tillgä
Den senaste bedömningen gjordes av appens leverantör, den 14 maj 2025.